Ticaret Bakanlığı ile Türkiye Noterler Birliği işbirliğiyle uygulamaya alınan İnançlı Ödeme Sistemi, ikinci el araba satışlarında oluşan tüketici mağduriyetlerinin önüne geçecek.
Güvenli Ödeme Sistemi 27 Eylül’den itibaren alıcıları da kapsayacak formda herkes için mecburî hale gelecek. Böylelikle ikinci el araç piyasasında alıcıyla satıcı ortasında ödeme açısından yaşanan ihtilafların ortadan kaldırılması hedefleniyor.
Soru 2- İnançlı Ödeme Sistemi ne vakit mecburî hale gelecek?
Sistemin kullanımı bugüne kadar ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti faaliyetinde bulunan işletmelerin (oto galerilerin) satışlarında zarurî iken 27 Eylül’den itibaren herkes için zarurî hale gelecek.
Soru 3- Sistemde ödeme süreci nasıl işleyecek?
Uygulamada, evvel satıcı inançlı ödeme sürecini başlatacak, sonra alıcı notere gitmeden evvel referans numarası ile parayı aracı kuruluşa yatıracak. Satışın onaylanmasının akabinde inançlı hesapta bekleyen para anında satıcının hesabına geçecek.
Soru 4- Sistem hangi maksatla uygulanıyor?
Sistemle nakit taşıma, geçersiz para ve satış bedelinin ödenmemesi üzere risklerin ortadan kaldırılması hedefleniyor.
Soru 5- Uygulama tüketicileri nasıl etkileyecek?
Söz konusu sistemle ikinci el araç piyasasında inanç ortamının oluşması bekleniyor. Uygulama, tüketici mağduriyetlerini önleyerek, ödeme açısından alıcı ve satıcı ortasındaki ihtilafları ortadan kaldıracak.
Soru 6- Uygulamanın kontrolü kim tarafından yapılacak?
Sistemin işleyiş ve kontrolüne ait çalışmalar Ticaret Bakanlığınca yürütülecek.
Soru 7- Sisteme dahil olan bankalar hangileri?
Türkiye Noterler Birliği ile protokol imzalayan banka, elektronik para yahut ödeme kuruluşlarının hepsi sisteme dahil edilecek.
Soru 8- Sistemin kullanımı için rastgele bir fiyat olacak mı?
Banka tarafından her bir süreç karşılığında satıcıya aktarılacak araç satış bedelinden mahsup edilmek suretiyle 105 lira alınacak. Kelam konusu fiyatın 52,5 lirası süreç iştirak hissesi olarak Türkiye Noterler Birliğine aktarılacak.
Soru 9- Satış sürecinden cayılması halinde sistem üzerinden yapılan müracaat iptal edilebilecek mi?
Bu durumda müracaat iptal edilebilecek ve alıcı tarafından yatırılan meblağ ilgili banka, elektronik para yahut ödeme kuruluşu tarafından iade edilecek.
Soru 10- Satış kaydı sonrası bilgilerde güncelleme yapılabilecek mi?
Başvuru oluştuktan sonra bilgilerde düzenleme yapılamayacak. Bunun için mevcut müracaatın iptal edilmesi ve yeni bir sürecin başlatılması gerekecek.